באחד מהפרסומים שלי לקורס, העוסק בהקמת אתר אינטרנט לצלמים, הגיב מישהו בשאלה "בשביל מה צריך צלם אתר אינטרנט?"
ראשית, אני רוצה לציין, כי הביטוי "צלם" בפוסט זה וקהל היעד של הקורס המדובר הוא צלמים המעוניינים להציג את עבודותיהם בפני לקוחות (אזור המוגן בסיסמה אישית), עורכי מגזינים או משרדי פרסום, או למכור את תמונותיהם לקהל הגולשים באינטרנט.
לפניכם 3 הסיבות העיקריות.
אי תלות
יש לכם תיק עבודות ב 500px, flickr ובנוסף אתם מפרסמים את התמונות ב facebook. כל אתרי פרסום התמונות, הרשתות החברתיות ואתרי השיתוף הם זמניים! שום דבר לא קבוע. כמה פעמים בניתם לעצמכם תיק עבודות ואז קיבלתם הודעה על שינוי בתנאים ובמדיניות האתר? קראתם מה שכתוב שם? כמה פעמים האתר שינה את עיצובו ופגע בנראות תיק העבודות שלכם? ואני לא רוצה להזכיר את הפעמים שהאתר פשוט ירד מהרשת…
אלה מביניכם, שמפרסמים את עבודותיהם באינטרנט, מכירים היטב את הנקודה הכואבת הזו והפתרון היחיד…הקמת אתר משלכם תחת שם מתחם שלכם. הכול שלכם ובשבילכם 🙂
דומיין אישי
הדומיין (שם המתחם) הינו ייחודי לכם. ברגע שרכשתם אותו למעשה תפסתם אותו וכל עוד תמשיכו לחדש אותו (תשלום שנתי של עשרות שקלים בודדים) הוא יהיה משויך אליכם, בדומה למספר טלפון קבוע. תארו לעצמכם שמספר הטלפון שלכם היה משתנה חדשות לבקרים…קשה לכם לתאר את זה נכון? בימינו, הקביעות באינטרנט לא פחות חשובה. הדומיין הינו למעשה כתובת קבועה שלכם, שאליה תמיד תוכלו להפנות.
חשוב לדעת כי האתר והדומיין לא קשורים בהכרח. אתם יכולים להקים אתר אחד ולשדרגו באתר אחר ושם המתחם יישאר כשהיה.
שיווק וקידום באינטרנט
אני מלווה עסקים (בהם גם צלמים רבים) שנים רבות (מעל 15 שנים) בכל מה שקשור לשיווק וקידום באינטרנט. אין ספק שלרשתות החברתיות, אתרי השיתוף ופרסום התמונות חשיבות גדולה בשיווקו של העסק ובמקרה שלנו של הצלם ו/או עבודותיו. אולם בצל היתרונות, יש גם כמה חסרונות לא מבוטלים.
בואו ניקח לדוגמה, מצב בו אתם מפרסמים תמונה בקבוצת עלית בפייסבוק, כזו שכל מי שחבר בה משתייך לקהל המטרה שהגדרתם. תוך מספר שעות התמונה שלכם תיבלע בתוך קיר הקבוצה ואף אחד (חוץ מחברים מאוד משועממים) כבר לא יראה אותה. ולא, ההתראות הנשלחות למייל על כל פרסום בקבוצה אינן אפקטיביות…לכולנו די נמאס לקבל כל כך הרבה מיילים…
דוגמה נוספת יכולה להיות פרסום תמונה ב 500px. גם כאן היכל התהילה ימשך עד 24 שעות. אגב, אין ספק כלל שהפרסום ב 500px איכותי בכמה רמות יותר מאשר ברשתות החברתיות, רק צריך לדעת "לשחק" שם 🙂
הנקודה אליה אני חותר היא, שפרסום תמונה באינטרנט באפיקים הללו מאוד זמני. לעומת זאת, פרסום תמונה באתר שלך תחת הדומיין שלך הינו דבר קבוע התלוי רק בך. יתר על כן, ברגע שאתה משווק את האתר שלך, אתה למעשה משווק בבת אחת גם את עצמך וגם את עבודותיך.
לפני מספר חודשים פרסמתי בבלוג את הפוסט העוסק בשאלה מי בכלל מקדם במנועי החיפוש תמונות ומי בכלל מחפש תמונות בגוגל. מהפוסט עולה, שהאתרים הגדולים ביותר בעולם לפרסום תמונות משקיעים מאמצים עילאיים בקידום התמונות. וכאן נשאלת השאלה, למה שאתם לא תקדמו את האתר שלכם? תגידו לי שזה בלתי אפשרי? שטויות! צלמים שאותם ליוויתי, גילו לתדהמתם שההופעה בראש תוצאות החיפוש אינה כה קשה ואפשרית בהחלט!
לפני כחודש הקמתי אתר (השקעה של $140 לשנה כולל אחסון בנפח בלתי מוגבל + שעתיים עבודה) שעוסק במכירת תמונות לסלון, תחת הדומיין www.photo-art.co.il. לאחר שבועיים של עבודה, האתר כבר הופיע בחלקו העליון של דף תוצאות החיפוש בגוגל תחת הביטוי תמונות לסלון. הכול אפשרי!
לסיכום איני פוסל את אפיקי הפרסום השונים העומדים בפני הצלם, אלא רק מדגיש את החשיבות שלכל צלם מקצועי יהיה אתר משלו בנוסף לכל יתר אפיקי הפרסום.
הערה חשובה (כלכלית):
עלות הקמת אתר מקצועי המאפשר מכירת תמונות, ניהול אזורים ללקוחות שונים, מותאם למובייל, בעל נפח אחסון בלתי מוגבל ומערכת ניהול מתקדמת ביותר מסתכם ב $140 לשנה!!! תפסיקו לשלם אלפי שקלים לאתרים, שממילא בעוד שנה תבינו שהם לא מתאימים לכם. איך מקימים אתר בעלות כזו? על כך בקורס שלי להקמת אתר לצלמים 🙂