הבלוג של ג'קי סויקיס

מילון המונחים המלא לזכויות יוצרים בתחום הצילום

ריכזתי לנוחיותכם את המונחים המרכזיים הנוגעים לזכויות יוצרים בתחום הצילום:

 

Assignment– העברה של זכויות יוצרים מהבעלים המקורי לגורם אחר

Attributed– זיהוי מקור העבודה; משוייך ל, מזוהה כעבודתו של מחבר מסוים, הקרדיט יינתן למחבר או למי שמחזיק בזכויות היוצרים

Author/Artist–  היוצר של העבודה; יצירה אמנותית, ספרותית, מוזיקלית או דרמטית

Authorized agent–  במונחים של רישום זכויות יוצרים, סוכן מורשה הוא מישהו שפועל עבור/בשם בעל זכויות היוצרים וקיבל אישור על ידי בעל זכויות היוצרים לרישום עבודה בשמם

CC BY– ייחוס; רישיון אשר מאפשר לאחרים להפיץ, לערוך מחדש, להתאים מחדש ולבנות מחדש את היצירה, גם באופן מסחרי, כל עוד הם נותנים קרדיט ליצירה המקורית. זה הרשיון מסוג Creative Commonsהכי נדיב.

CC BY-NC– ייחוס-שימוש לא מסחרי; רישיון זה מאפשר לאחרים לערוך מחדש, להתאים מחדש ולבנות מחדש את היצירה בתנאי שאינה מסחרית, ולמרות שהעבודות החדשות שלהם מחוייבות להזכיר את המחבר ולהיות לא מסחריות, הן לא חייבות ברישיון באותם תנאים.

CC BY-NC-ND– ייחוס-שימוש לא מסחרי;  איסור יצירות נגזרות; רישיון זה מגביל יותר ומאפשר לאחרים להוריד יצירות ולשתף אותן עם אחרים, כל עוד הם נותנים קרדיט, אבל הם לא יכולים לשנות אותן בכל דרך שהיא או להשתמש בהן באופן מסחרי.

CC BY-NC-SA–  ייחוס-שימוש לא מסחרי-שיתוף זהה; רישיון זה מאפשר לערוך מחדש, להתאים מחדש ולבנות מחדש את היצירה בתנאי שאינה מסחרית, כל עוד נותנים קרדיט למחבר ורישיון היצירות החדשות מכיל תנאים הזהים לרישיון המקורי.

CC BY-ND– ייחוס-איסור יצירות נגזרות; רישיון אשר מאפשר הפצה מחדש, מסחרית ולא מסחרית, כל עוד הוא מועבר ללא שינוי ובשלמותו, עם קרדיט למחבר.

CC BY-SA– ייחוס-שיתוף זהה; רישיון זה מאפשר לאחרים לערוך מחדש, להתאים מחדש ולבנות מחדש את היצירה אפילו למטרות מסחריות, כל עוד הם נותנים קרדיט ורישיון היצירות החדשות בתנאים הזהים.

Collective Work–  עבודה אחת כדוגמת אנציקלופדיה או אנתולוגיה, הכוללת אסופה של יצירות שייתכן וכל אחת מהן מוגנת באופן עצמאי בזכויות יוצרים.

Collective/Collection Society–  ארגון המנהל זכויות אשר מוענקות על ידי מערכת זכויות היוצרים בשמם של בעלי זכויות יוצרים שהצטרפו לארגון.

Commercial Use– שימוש מסחרי בתצלום/תמונה.

Copyright–  זכות יוצרים; ההגנה המשפטית הניתנת ליוצרי יצירות. חוק זכות יוצרים מעניק לבעל זכות יוצרים את הזכות הבלעדית לשכפל (עותק) של היצירה, לבצע או להציג אותה בפומבי, להעמיד אותה לרשות הציבור, לשדר אותה, לפרסם אותה בפעם הראשונה, ליצור עבודות חדשות המבוססות עליה (יצירה נגזרת) ולהשכיר אותה.

Copyright infringement–  הפרת זכות יוצרים; שימוש בזכויות הבלעדיות של בעל זכות היוצרים, ללא רשות ובאופן שלא הותר בחוק.

Copyright notices–  הודעה שמושמת על עבודה כדי להודיע ​​לאחרים שהעבודה מוגנת על ידי זכויות יוצרים. בדרך כלל יתלוו אליה גם סמל ©, שם היוצר ותאריך יצירת העבודה. נקרא גם Marking

Creative Commons–  ארגוןחובק עולם ללא מטרות רווח,שמטרתו להעניק אלטרנטיבה ראויה למבנה הקיים של דיני זכויות יוצרים באופן שיאפשר ליוצרים לשתף יצירותיהם עם אחרים, ולהעניק להם הרשאות רחבות יותר מאלו שמתאפשרות דרך דיני זכויות היוצרים, בצורה קלה, ברורה וללא עלויות.

Derivative work–  עבודהחדשה המבוססת על יצירות מקוריות קיימות. לדוגמה: קולאז' ותרגום של ספר.יש לבקש את רשותו של בעל הזכות ביצירה המקורית לפני ביצוע העבודה.

Disclaimer-כתב ויתור על התחייבות או תביעה.

Display–  הצגת עותק של עבודה, באופן ישיר או באמצעות סרט, שקופית, תמונה בטלוויזיה, או כל מכשיר אחר או תהליך, או במקרה של תמונה בתנועה או בעבודת אורקולי אחרת, כדי להראות תמונות בודדות.

Display Rights–  לבעל זכויות היוצרים מותר לקבוע מתי ואיפה העבודה, או העתק ממנה, יכולה להיות מוצגת בפומבי לאחרים. ידועים גם בשם “public display rights.”

Distribution–  הזכות להפיץ יצירה. זוהי זכות המוכרת בדיני זכויות יוצרים במדינות מסוימות, כדוגמת ארצות הברית. הזכות הזו איננה קיימת בחוק הישראלי.

Digital Millennium Copyright Act –DMCA–  תיקון לחוק זכויות היוצרים, שביקש לענות על הצורךבחוקי זכויות יוצרים חדשים בסביבה הדיגיטלית. התיקון מסדיר מספר היבטים הנוגעים להגנת זכויות יוצרים ובכלל האחריות של ספקי פלטפורמות אינטרנטיות, כדוגמת רשתות חברתיות, להפרות זכויות יוצרים של משתמשי האינטרנט על גביהן.

Digital rights management –DRM–  מערכת של רכיבי טכנולוגיית מידע ושירותים, יחד עם חוקים, מדיניות ומודלים עסקיים, שמטרתם למנוע באמצעים טכנולוגיים מסחריים ומשפטיים שימוש בלתי מורשה ביצירות המוגנות בזכויות יוצרים.

Exception (to Copyright)– הוראה בחוק זכויות יוצרים המתירים את השימוש בעבודה על ידי קבוצות משתמשים שהוגדרו, ללא הסכמתו של היוצר שלה, וללא תשלום תמלוגים ללא הפרה של זכות יוצרים. למשל מוסדות חינוך וארכיונים.

Fair use/ fair dealing–  פעולות ביצירות מוגנות שהחוק מתיר לבצען ללא צורך באישור של בעל הזכויות. זהו הסדר היוצר איזון בין אינטרנס הציבור וההגנה על היוצר על ידי מתן היתרים לשימוש הוגן למטרות שונות, כגון לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך. בנוסף, על השימוש ביצירות לעמוד במספר מבחנים הקבועים בחוק ושנועדו לוודא שבעל הזכות איננו נפגע באופן מסחרי.

Footprints–  'טביעות רגל' בצורת טעויות מכוונות או אלמנטים נסתרים ביצירה, אשר יזוהו על ידי היוצר בלבד וישמשו להוכחת בעלותו.

Infringement–  הפרת זכות יוצרים.

Intellectual property–  קניין רוחני, תוצר האינטלקט/הבינה של יוצר, כולל עבודות המוגנות בזכויות יוצרים, סימן מסחרי ופטנטים. קניין רוחני הוא המכונה לעתים קרובות כרכוש בלתי מוחשי, כלומר, נפשי או עבודה יצירתית.

License– רישיון, הסכם שמאפשר שימוש ביצירה מוגנת בכפוף לתנאיםשקבע בעל זכויות היוצרים.

Moral Rights–  הזכות המוסרית. זכות שנותרת בידי יוצר היצירה גם לאחר שהעביר את זכות היוצרים ביצירה לאחר. הזכות כוללת את השמירה על שלמותה ואי סילופה של יצירה והזכות להיות רשום כמחברו (הזכות לקבלת קרדיט).

Non-Commercial and Non-Profit–  לא מסחרי ולא למטרות רווח, מתייחס להעתקה לשימוש אישי ולא לצורך קנייה או מכירה של העותקים.

Peer-to-Peer photo Sharing (P2P)–  רשת מחשבים באינטרנט המאפשרת למשתמשים לשתף (להעלות ולהוריד) קבצים דיגיטליים ממחשב למחשב.

Photo sharing–  שיתוף תמונות הוא פרסום או העברה של תמונות דיגיטליות של משתמש באינטרנט, המאפשרת לו לחלוק אותן עם אחרים (באופן פרטי או ציבורי). פונקציה זו מתאפשרת באמצעות יישומים המאפשרים העלאה והצגה של תמונות.

Proprietary Rights–  זכות קניינית על היצירה.

Public Display–  הצגה של יצירה בפומבי.

Public domain–  נחלת הכלל. יצירות שאינן מוגבלות על ידי זכויות יוצרים ואינן דורשות רישיון או תשלום עבור השימוש– בגלל שתקופת זכות היוצרים בהן פג או שהיוצר ויתר על הזכויות בהן.

Registration–  התיעוד הרשמי של יצירה על ידי משרד זכויות יוצרים. קיים רישום זכויות במרשם פדרלי בארצות הברית. זהו רישום רשות ולא חובה.

Reproduction–  יצירת עותקים של יצירה.

Right of Attribution–  הזכות לקבלת קרדיט. זהו חלק מהזכות המוסרית, המבטיח שיוצר יזוהה לצד יצירתו.

Right of Integrity–  הזכות לשלמות היצירה. זהו חלק מהזכות המוסרית, המגן מפני סילוף או פגימה ביצירה שיכולים לפגוע בשמו או בכבודו של היוצר.

Rights of privacy–  כשצלמים מצלמים תמונות של אנשים, הם צריכים להיזהר שלא לפלוש לפרטיות שלהם. צילום של אדם ללא רשות עלול להיחשב הסגת גבול ולהפר את זכותו של אדם לפרטיות. זוהי זכותו של המצולם ולא של המצלם.

Royalties–  תמלוגים; התמורה שבעל זכות יוצרים מקבל עבור השימוש ביצירתו או מכירתה.

Royalty-free–  ללא תמלוגים, מתייחס לזכות להשתמש ביצירה המוגנת בזכויות יוצרים או בזכות קניין רוחניאחרת ללא צורך בתשלום תמלוגים. בעל הזכויות עדיין יכול להטיל מגבלות אחרות על השימוש ביצירה.

Trademark–  סימן בו משתמשים לצורך סימול מוצרים או שירותים שמייצרים או סוחרים בהם. סימן זה יכול להיות מורכב מאותיות כגון שם המוצר, מאיור,מסמל גרפי אחר או מהשילוב ביניהם. אם הסימן רשום, שימוש בו על ידי גוף לא מורשה הוא הפרה של הזכות הקניינית בסימן המסחר, המעוגנת בפקודת סימני המסחר.

Watermarks–  בנוסף לחותם חיוור המוטבע על מסמך נייר או תמונה, סימני מים הם גם קוד מחשב, אשר מוטבעים בתוך הקובץ ומיועדים להעיד על הבעלות בזכויות ביצירה הגלומה בקובץ וכן לאתר מפרי זכויות ביצירה.

לתשומת הלב: האמור מסמך זה איננו מהווה עצה משפטית והוא מעיד על המצב המשפטי במועד שבו הוא נכתב. יעוץ משפטי תלוי בנסיבותיו של כל מקרה.

הפוסט חובר בסיוע עו"ד דן אור-חוף

Exit mobile version