הבלוג של ג'קי סויקיס

צילום HDR

צילום HDR – High Dynamic Range  – טווח דינמי רחב. לפני שנכנס לזה, קצת על הטווח הדינמי. הטווח הדינמי הוא מאפיין של הסנסור, המתאר את יכולתו להבחין בפרטים באותה סצינה, מהאזור שבו כמות האור המועטה ביותר (מתחת לה חשוך מדי) ועד האזור שבו כמות האור הרבה ביותר (מעליה אור רב מדי).  כמות האור נמדדת בסטופים (F Stop). ההבדל בין סטופ אחד לאחר הוא למעשה פי שניים אור. כאשר אנו רוצים לציין שכמות האור גדלה פי 2 נאמר כי נוסף סטופ אחד שלם. הטווח הדינמי של העין האנושית גדול מ 20 סטופים בעוד שמצלמה משוכללת ביותר יכולה להגיע ל 14 סטופים בלבד!

צילום HDR הינו למעשה טכניקה, שמטרתה להגדיל את הטווח הדינמי של התמונה מ 14 סטופים במקרה הטוב ביותר, למשהו שיתקרב יותר לטווח הדינמי של העין האנושית. כיצד ניתן להגדיל את הטווח? התשובה פשוטה מאוד: אנו מצלמים מספר תמונות בחשיפות שונות ומחברים אותן לתמונה אחת בעלת טווח דינמי מורחב – HDR. נסתכל על התמונה הבא:

צילום HDR

התמונה היא למעשה חיבור של 3 תמונות שונות, שכל אחת מהן צולמה בחשיפה אחרת: תמונה אחת צולמה בחשיפה רגילה, תמונה שנייה צולמה בתת חשיפה של 2 סטופים ותמונה שלישית שצולמה בחשיפת יתר של 2 סטופים. ביחד מקבלים תמונה אחת בעלת טווח דינמי גדול ב 4 סטופים יחסית לתמונה הרגילה.

בתמונה בחשיפת היתר אנו מצליחים לראות פרטים באזור הפתח השמאלי בתמונה, שבתמונה הרגילה לא ראינו, כי האזור חשוך מדי. בתמונה שבתת החשיפה אנו מצליחים להבחין בפרטים באזור הדלת שממול למצלמה, פרטים אשר היו באזור מואר מדי בתמונה הרגילה. כשמחברים את כל התמונות לאחת, מקבלים למעשה תמונה, אשר בה ניתן להבחין בכל הפרטים בפריים.

את התמונות "מחברים" באמצעות תוכנות מתאימות. במקרה זה השתמשתי ב Photomatix Pro 4.2  ואני ממליץ עליה בחום.

כמה דברים שכדאי לדעת לפני שמצלמים HDR:

1. חשוב מאוד להחזיק את המצלמה באופן יציב וזאת נשיג ע"י שימוש בחצובה, שלט אלחוטי (אם אין שלט, אפשר להעביר את המצלמה לצילום מושהה לאחר 10 שניות, המשמש בד"כ לצילום עצמי, שימו לב 2 שניות שהן בד"כ ברירת המחדל למצב זה אינן מספיקות, ,תגלו שהמצלמה עדין בתנועה), נעילת מראה ואם יש לכם בעדשה מייצב זה הזמן לכבות אותו

2. מצלמים תמיד עם מפתח צמצם קבוע (Aperture) בכל התמונות וזאת בכדי למנוע שינויים בעומק השדה. שינוי החשיפה הינו תוצר של שינוי במשך זמן החשיפה בלבד.

3. כדאי לצלם ב ISO נמוך ככל האפשר (אתם במילא מצלמים על חצובה) זה חוסך הרבה בתהליך הרכבת התמונה הסופית.

4. חשוב לנעול את המיקוד לנקודה מסויימת וכמובן לא לשנות את הזום 🙂

זהו, עד כאן. אם יש שאלות אתם מוזמנים לפנות אלי באמצעות התגובות למטה. שיהיה רק טוב

Exit mobile version